Translate

fredag 8. mars 2013

Kjoleprosjekt 2012/13


Høsten 2012 fikk jeg beskjed om at min kjære søster skulle gifte seg til sommeren :) Da må jo jeg ha meg en ny kjole og den ville jeg lage selv.
Garnet Perle ble bestilt fra Hillesvåg ullvarefabrikk og perler fra Panduro.

Så var det bare å gå i gang. Mønster hadde jeg ikke, men et lite bilde om hvordan den skulle se ut til slutt hadde jeg i mitt hode. Først tre perler på en snor.

Ca 2000 perler måtte jeg tre inn på tråden før jeg kunne begynne. Det gikk egentelig fortere enn forventet. 
Så skulle jeg strikke perlestrikk for første gang i mitt liv.

Det gikk mye bedre enn forventet, ingen ting å grue seg til dette, tenkte jeg :) Men måtte jo ha litt hjelp fra Garnstudios instruksjonsvideo

Etter en perlekant var det å strikke glattstrikk og lage plass til ermer. Første prøving måtte og gjøres.
Så strikket jeg inn armer med flere perler. Masse perler.Og nå skulle kjolen bli lengre.......
Og lengre........
Og lengre. Så lang at jeg kunne begynne å felle til en asymetrisk "hale" på kjolen.
Nå er hele "halen" ferdig felt av og jeg må begynne å tre perler på tråden igjen. Denne gangen ca 3000 perler. Brukte noen timer på det ja :-/

Så var det på an igjen :) perlestrikking. 14 omganger med perler og 2 omganger uten mellom hver. Et "evighetsprosjekt" MEN...........

jeg ble ferdig med perlene, og da var det bare belegget igjen. HURRA!!!!!!!


KJOLEN ER FERDIG!!!!!!!
 Detalj av bærestykket
Detalj nedre kanten.
 Detalj arm
Detalj perlestrikking.





8 kommentarer:

  1. Nydelig kjole :) Og for en kjempejobb - er fullstendig imponert over arbeidet ditt her :D

    SvarSlett
  2. WOW!! Fantastisk nydelig! For en tålmodighet du har :)

    SvarSlett
  3. For et arbeid! Og for en aldeles nyyyydelig kjole :-)

    SvarSlett
  4. Jeg er full av imponasje, for et arbeid!! Min største strikkedrøm måtte være å få til noe lignende...
    -Hilde :-)

    SvarSlett