Translate

lørdag 16. mars 2013

BRØDBAKELØRDAG

Etter 4 måneder med kranglete rygg er det endelig på tide å bake brød igjen.
Ingen ting er så godt som hjemmebakt brød.
Og ingen ting lukter så godt som hjemmelaget brød.

Min brødoppskrift har jeg fått fra mamma. Men da butikken her i området sluttet å selge fiberbakst måtte jeg gjøre litt om på oppskriften.


Mine brød inneholder:
1,5 l varmt vann.
4 ss olje
2 ts salt
1,5 kg hvetemel
1 pk tørrgjær
1 pk havrebrødblanding

Alt blandes i kjøkkenmaskinen til en god og godt blandet deig. Jeg lar maskinen gå ca 5 min.

 
Når deigen er ferdig eltet tar jeg deigen på bakebordet med en gange (Ja, jeg dropper heveing nå)
Deler deigen i 4 like store dele (ca 975 g)
 

Så knar jeg og elter deigen godt mens jeg former den til brød og legger den i godt smurt brødform på 1,5 l
 

Nå får brødene heve lenge, ca 1 time. (45 min + tiden det tar å varme opp ovnen)
Jeg varmer opp ovnen til 200 grader og bruker over- og undervarme
 
 
Så steiker jeg brødene i 50 minutter.
 
 
Etter minutter i ovnen er brødene fine og gyldne. og som dere ser klarer vi ikke å la det ligge lenge etter at det er ferdig før vi BARE MÅ HA EN SKIVE.
 
 
NAM, NAM, NAM
 


4 kommentarer:

  1. Det er år og dag siden jeg har bakt brød!! Det fikk jeg lyst på, hjemmebakt, lunkent brød med smør og brunost.... Der var jeg rett tilbake til barndommen gitt.. Hihi. :)
    Takk for oppskrift, må prøves! :)
    God helg!
    Kristin.

    SvarSlett
  2. Så gøy. Veldig godt med ferskt brød :-)

    SvarSlett
  3. Åå, nam! Godt med hjemmebakt brød :)

    SvarSlett
  4. Å de så virkleig gode ut de brødene der, skal sannelig prøve meg på den oppskriften jeg og - takk for at du deler oppskrift :-)

    SvarSlett